Tuotteisiin liitetty tarina antaa tuotteelle enemmän myyntivoimaa kuin pelkästään lyhyt kuvaus tai kuva. TED talkissa olleessa tarinankerronnan taikaa -esityksessä hyvän esimerkin kertoi David JP Phillips. Hän kertoi kuinka journalisti Rob Walker päätti tehdä vuonna 2009 kokeen tarinan vaikutuksesta tuotteeseen. Walker osti 200 eri tuotetta Ebaystä. Ostamiensa tuotteiden keskihinta oli noin yksi US dollari. Sen jälkeen hän kontaktoi 200 kirjailijaa ja pyysi heitä mukaan tähän kokeeseen, jossa kirjailijat kirjoittaisivat tarinan tuotteelle. Tuloksena oli siis 200 tuotetta upealla tarinalla.
Esimerkkinä esityksessä hän käytti keraamista hevosenpäätä, jonka hän osti hintaan 0,99 US dollaria. Tämän jälkeen tuotteeseen lisättiin tarina ja se laitettiin takaisin Ebayhin myyntiin. Lopputuloksena oli huima hinnannousu, sillä mielenkiintoinen tarina nosti tuotteen hinnan 62,95 US dollariin. Tämä ei ollut sattumaa hevosenpään kohdalla. Kaikkiaan Walker käytti ostamiinsa tuotteisiin yhteensä 129 US dollaria ja kun hän laittoi ne takaisin Ebayihin myyntiin tarinan kera, myynnin lopputulos oli 8000 US dollaria. Joten hyvällä tarinalla on merkitystä tuotteiden myynnissä. Phillipsin esityksessä on muitakin hyviä esimerkkejä, katso esitys TED talkissa.
0 Comments
Leave a Reply. |
KirjoittajaHeiCan blogi, jossa käsitellään tapahtumia, koulutuksia ja ajatuksia liittyen yksityisyrittäjyyteen tai sen arkeen. ArkistoKategoriat
All
|